Gamla Bloggen: Hälsar på i Övik

Vilken skillnad!! När jag åkte från Washington på lördag eftermiddag var det 25 grader varmt och körsbärsträden höll på att slå ut. När jag landade i Övik på söndag var det någon minusgrad och snö överallt!

Det man märker först är att luften är så ren. Jag tycker inte att Washington har speciellt mycket luftföroreningar – även om det finns dagar på sommaren när det är ”code orange” eller ”code red”, dvs. att dom varnar folk med andningsproblem att dom inte borde vara utomhus. I jämförelse med Övikstrakten däremot så märks det direkt, det är även stor skillnad på färgerna – så där mörk klarblå himmel blir det aldrig hos oss. Dessutom luktar det helt annorlunda här av snö och tallar istället för av betong och körsbärsträd.

För det andra så känner man direkt att tempot här är mycket lugnare än i Washington. Det är ju en storstad, så det är mycket jäkt och stress – man kan riktigt se hur stressade folk är bara när man går utför gatan. Det är lätt att fortsätta så av bara farten, men efter några timmar här så känns det direkt att man drar ner på tempot.

Jag tänkte att nu när jag är hemma i två veckor så kan det kanske vara intressant att skriva om dom skillnader jag ser – sådant man kanske inte skulle lägga märke till i vanliga fall och saker som jag glömmer när jag åker hem igen. Vi får se om jag kommer på något kul att skriva om.

http://www.sierraclub.org/dc/sprawl/air-quality/index.html

Home


http://www.mwcog.org/environment/air/forecast/